VLEMNY : Budapest, Budapest, de csods |
Budapest, Budapest, de csods
I.B. 2005.07.14. 19:25
Persze, knny panaszkodni. A lehet legknnyebb, mert nem ignyel felelssget, kvetkezmnyek nlkli s (szintn szlva) a legtbbszr hibaval. A gyakorlott szcspl szjn oly knnyedn csusszan ki a panaszok tmege, mint az egyszeri horgsz kezbl a harcsa, de a ritkn panaszkod, magba zrkz emberbl is gejzrknt tud felbuzogni a vlt vagy vals srelmek radata. Panasz, panasz, panasz.
„Budapest, Budapest, de csods”
-avagy mozgsba hozzk a vrost
Persze, knny panaszkodni. A lehet legknnyebb, mert nem ignyel felelssget, kvetkezmnyek nlkli s (szintn szlva) a legtbbszr hibaval. A gyakorlott szcspl szjn oly knnyedn csusszan ki a panaszok tmege, mint az egyszeri horgsz kezbl a harcsa, de a ritkn panaszkod, magba zrkz emberbl is gejzrknt tud felbuzogni a vlt vagy vals srelmek radata. Panasz, panasz, panasz.
Pedig mst nem tud tenni az ember, ha pldul htkznap, az egykor Kelet Prizsaknt emlegetett Budapesten kell rsznnia magt a „kzlekedsre”. Ha beksznt a nyr, akkor a budapesti lakos mr tudja, hogy itt az ideje a feljtsoknak („reconstruction”) s hogy nem kevsb kalandos utazsokban lesz rsze, mint nmely Verne-regny hseinek.
A BKV Rt. jelmondata: Mozgsba hozzuk a vrost. Mgis, ma mr alaposan meggondolja az ember, hogy vllalkozzon-e a budapesti araszolsra, lkdsdsre, szmogszvsra, de a legtbb esetben nincs alkalom a mrlegelsre, bizony, sz szerint nincs ms t arra, hogy a vrosba jussunk, mint a nagyhatalm dntnkk ltal kijellt tszakaszokon. HV-ptl busz, metr-ptl busz; ptls, tolds, foltozs, ktyzs, csupa tzolts. De az ntudatos llampolgr csak szipog, mikzben egy kedlybeteghez hasonlan a busz kapaszkodjnak tmaszkodik s azzal nyugtatgatja magt, hogy mindez a vros jobbulsra, szplsre szolgl s hogy unoki egy szebb s egy jobb, de mindenkpp nemesb metrszerelvnyben fognak majd tmegkzlekedni. Aztn zottyan egyet a busz s mint a tradicionlis, holland dominborogatsnl, gy dl el nyomban az optimista utazkznsg. Idelis esetben.
Azrt, ne legynk igazsgtalanok. Igazn lelemnyes volt a budapesti kzlekedsi vllalat, a grabancnl ragadta meg a fvros szak-budapesti kzlekedsnek a krdst. A H1 (HV-ptl busz, the No.1) mell egy H2 elnevezs jratot is csatasorba lltott, gy az utaz aszerint szllhat fel egyik-msik jratra, hogy mit tekint vgclnak: a Batthyny teret (H1) vagy az rpd hd, metrllomst (H2). Miutn a sakklpsekhez hasonlt elnevezsekkel megbirkzott az ember s vlasztott, nyugodtan htradlhet a busz foteuiljeiben, mert vlheten a nap folyamn valamikor a megadott clba el fog jutni.
Az elmlt vekben ntt a haznkba ltogat klfldiek szma. Nem vagyok statisztikus, nem akarok messzemen kvetkeztetst levonni egyes esetekbl, de ezalatt a rvid „ptl”-idszak alatt volt szerencsm ppen elg fintorg s hzdoz klfldivel egytt utazni. Eleinte csillog szemekkel szllnak fel az „europer” buszokra, ignyes repls brndjket lelkesen pakoljk fel az utastrbe, aztn…felszll a munkbl vagy ppen a munkba igyekv magyarok tmege, a busz pedig elindul. A Margit hd s a Szpvlgyi t kztti rvid bemutat szakasz utn kvetkezik csak az igazi hullmvast. Az jonnan kialaktott buszsv, ignyes, narancssrga burkolatjelzssel sokszor ugyan nem tbb, mint hivalkod kzlekedspolitikai demonstrci, de mgis, akadnak olyan idszakok, amikor a 11-es ft rohan autsai (nota bene, akiknek ms lehetsgk az M0-s kifli hinyossgai miatt nincsen a vrosba jutsra) szabadon hagyjk ezt a svot a busz szmra. Igaz, ilyenkor ltalban a tbbi sv is res.
St, a feljtsrl val tjkoztatsban sincs semmi hiba, hiszen a HV-en mr kzel egy hnappal a feljts eltt megkezdtk hangosbemondn a riogatst; a kellemes, ni hang magyarul s a mg elviselhetnek is nehezen nevezhet frfi hang, angolul, alaposan hangslyozva s artikullva a szveget, ami meglep figyelmessg s elrelts volt a vllalat rszrl, hiszen a nem angol nyelv turistknak is gyanthatan gondot okozna a BBC-s angolsg ilyen esetben. A kzeled, rettegett feljts eltt pedig sznes szrlapokat nyomtak mosolyg gimnazistk nyri munka keretben az utasok kezbe a vltoz jratokrl, tvonalakrl s a menetrendrl. Azt gondolhatnnk, hogy mindez a feljts kijellt befejezsig, vagyis augusztus 4-ig (a Sziget Fesztivl eltt hrom nappal) elviselhet teher. Csakhogy utna, augusztus 5-tl a Szentendrei t feljtsa is megkezddik, mghozz kt szakaszban. Igaz, az augusztus 7-n kezdd Sziget Fesztivl egy hete alatt csak az n. „szeglykorrekci” kezddik el, de el lehet kpzelni, hogy az vek sorn egyre npszerbb vl fesztivl forgalma, amelyet krlbell fele-fele arnyban az als rakpart s a Szentendrei t bonyolt le, az amgy is tarthatatlan llapotokat mutat ftra mekkora extra terhet fog rni.
A metrptls mg tragikomikusabb kpet mutat. A fent nevezett Batthyny tr ugyanis megkzelthetetlen, a piros metr nem ll meg az llomson. Marad teht a vgcl elrsre a zsebtolvajok Mekkjaknt elhreslt 4-6 jelzs villamos, vagy a rendkvli fantzirl tanskod „llomsptl busz”, ami (figyelem, most jn a hannoveri csavar!) azonban csak a Moszkva tr fel kzlekedik, cscsidszakban tz percenknt. Vagyis, aki a pl. Kossuth trre akar eljutni metrval, ami kztudottan a Batthyny tr utn van (ha nyugat-keleti irnyba nzzk), annak vissza kell mennie egy megllt a Moszkvig (be szp nv), s a Batthyny tr elfggnyztt meglljn thaladva juthat el csupn a Kossuth trre. Ezutn, ha tovbb akarunk tmegkzlekedni, akrcsak a bankrablk, knytelenek vagyunk tbbszr is jrmvet cserlni, hiszen a Dek trig megy csupn a kettes metr nosztalgiajrata. Utna meg kell ismerkednnk a BKV legjabb szerzemnyeivel, vagyis a Volvo-buszokkal (szp, sttkk karosszria, alacsony padlj, vagyis a mozgskorltozottak szmra is hozzfrhetbb; klma, ignyes bels kialakts, lgrugs vezetls, tolatsfigyel monitor, etc.) amelyekkel egszen a Stadionokig utazhatunk. Aztn jabb csere, br a buszozs utn a triciklire vagy a ktfedeles replgpre jobban szmtannk, nagy csaldsra a rgimdi metrra kell visszaszllnunk, amely egszen az rs vezr terig szguld. A hrmas vlt egyes szakaszain ugyan nlklznie kell a mai magyar tlagpolgrnak a XXI. szzadi kulturlis forradalom legjabb vvmnyt, a Versmetrt, de krptlsknt gynyrkdhet a Rkczi t hzainak egyedi homlokzataiban. Igaz, a kzlekedsi vllalat tbb kiegsztst, korrekcit is eszkzlt a kettes metr vonalt rint egyb jratokon (lsd toldozs, foltozs), ami ugyancsak nagyszer dolog.
Mindegy, ezt is elviseljk, hogyne, hiszen egy szebb, nemesb s tkletesb kzlekedsi hlzat fog emiatt ltrejnni kt millis vrosunkban, ahov mr valban csak dolgozni jr be a tehetsebbje, az llomsok falrl is lekerl a sok rtktelen kzet (pl. a Batthyny tren a nvnymaradvnyokkal tarktott agyag, az Astorin grnit s mrvny), helykre pedig a szzies tisztasgot sugrz fehr borts kerl. Br a mozgskorltozottak tovbbra sem tudnak az j llomsokon akadly nlkl kzlekedni, hiszen pldul a Blaha Lujza tren tbbszri tiltakozs ellenre is elmulasztottk az akadlymentestst, azrt mgis, sokkal eurpaibb s ragyogbb lesz ez az j hlzat.
Bizony, a budapesti kzlekeds szervezse, mkdtetse rengeteg elmleti s gyakorlati krdst vet fel, az tmen forgalom tovbbra is nagyban nehezti a vroslakk lett, hiszen a zajrtalom, a dugk s emiatt a lgszennyezs is, a folyamatos toldozs-foltozs dacra, egyre nagyobb mreteket lt. s a megolds nem felttlenl a meglv hlzat korszerstsben van. Az M0-s kifli, a centralizlt hlzat okozza s fokozza az tmen forgalmat, belertve a szemly- s teherforgalmat is, amelyet pusztn tjavtsokkal (lsd Szentendrei t), nem lehet megoldani. A feljts kevs, a svszlests sem megolds. De legalbb trtnik valami.
|