A reprodukcik lzadsa
I.B. 2007.06.07. 12:39
- avagy az eredetisg-problmrl
A reprodukcik lzadsa
(avagy az eredetisg-problmrl)
„Mg mindig megvan Kossuth Lajos bicskja – reglik adomz urak - , itt s itt rzik. Csak a pengjt kellett kicserlni egyszer, mert elvsott. Egyszer meg a nyelt, mely korhadni kezdett.”
(1) „Egy malkots attl malkots, hogy egy mvsz hozza ltre”. Ezt az alapttelt Par Tams mondja ki Jegyzetek a ltsrl cm cikkben. Els ltsra ez az llts nem mond semmi jat a mvszetrl, de ha kzelebb lpnk hozz, egy egsz mvszetfilozfiai rendszer bontakozik ki elttnk.
A gyilkossg attl gyilkossg, hogy egy gyilkos kveti el – krlbell ez lenne a megfelel prja a fent kimondott ttelnek, ugyanis pontosan kifejezi Par argumentcis smjt, tudniillik nem tesz mst, minthogy ttolja a defincit a definilni kvnt elemrl egy, az elemmel csakugyan sszekttetsbe hozhat msik elemmel. A mvsz ugyanis az ok, amely ltrehozza a malkotst; de mi a mvsz? Mikortl lehet valakit mvsznek nevezni? Mi ltal vlik mvssz? Gondolom, erre a legtbben gy vlaszolnnak, hogy az alkotsai ltal s mr be is indult a vgtelen mkuskerk. Alternatv vlaszknt, e csakugyan szorongatott helyzetben, el tudom kpzelni azt is, hogy „az a mvsz, aki annak tartja magt” s akkor ismt tengernyi informciban lubickolhatunk. Szerintem, Par r nem fogalmazott szerencssen ehelytt, ennek ellenre rteni vlem elmlett; pp ezrt kvnom az albbiakban nmikpp kifejteni, n hogyan ltom az ltala felvetett problmkat a cikkben lertak s Bernth Lszl kritikjban lertak fnyben.
Msrszrl, ezen alapttelhez kapcsoldik mg nhny llts, amelyet fontosnak tartok ismertetni; Par szerint a malkotsban (konkrtan a festmnyekre gondol itt) (2) „az alkot vonsaiban otthagyja lelknek egy darabjt”, ettl vlik az alkots mvsziv. A (3) reprodukcik ezzel szemben nem kpesek visszaadni a mvsz (fest) lelkt a legteljesebb mrtkben, csak az eredeti malkotsok, vagyis (4) a reprodukci nem malkots. Nos, a (4)-gyel, vagyis azzal, ahov gondolatmenete sorn eljutott a szerz, nem is lehet vitatkozni. St, magam is csak al tudom tmasztani lltst, nhny szrevtelt tve.
Vlemnyem szerint ugyanis a reprodukcik, akrcsak ms terleteken a parafrzisok, bizonyos rtelemben az eredeti malkotsra referl adatok. A repr mst jelent, mint amit az eredeti jelent. A repr ugyanis az eredetit jelli. A repr a vizulis metanyelv egyik fejlemnye csupn. A parafrzisok, vagy intertextulis fogsok, egy az egyben tvett szvegrszletek (mondjuk Esterhzynl) olyanok, mint a hiperlinkek. Csak szellemi hiperlinkek; megnyitjk az adott jell mgtt megbv szellemi tartalmat. Ilyen rtelemben, ezek a metanyelvi konstrukcik valban nem malkotsok, hanem inkbb a malkotsra, magra utal elemek. Egy idzet olyan, mint az adott mbl szrmaz nagykvet. Ki kell fejeznie az egsz rsm egszt, kpviselnie kell az sszes tbbi sz rdekt is a szemll eltt. Ez a fajta „rdekkpviselet” taln a leginkbb a kpzmvszet esetben sikerl, nevezetesen a reprk esetben. Egy festmny reprodukcija vizulisan megjelenti elttnk magt a festmnyt, m ezltal nem vlik nmaga is magv a festmnny. Egy 1:1 mretarny reprodukci, brmennyire is megjelenti elttnk majdhogynem teljes valjban az eredetit, mgsem az.
A reprodukcik fgg helyzetben vannak az eredetitl. Az rk msodikak. Egy reprodukci sosem fog elkezdeni nll letet lni – a Par r ltal felsorolt Mona Lisa-reprk ilyen szempontbl nem tnyleges reprodukcik, hanem reprodukcis technikval elksztett, fiktv jellk. Nincs mit jellnik. Egy jabb gondolatvilgot, idelt, netn rzst, programot jellnek, nem pedig valami dologit. Olyanok, mint a menesztett nagykvetek. Radsul nem is a jells cljval kszltek, explicit mdon fiktv jellk, vagyis j malkotsok. Ezek a reprodukcis technikval kszlt malkotsok szintn magukba ptenek egy nmagukon kvlre mutat hiperlinket (a Dal-kp mozgostja az eredeti Mona Lisa kapcsn bennnk kialakul rzeteket, tapasztalatokat; egyfajta intellektulis s eszttikai rmt hozvn ltre), aztn ugyanezt a hiperlinket visszairnytjk nmagukra s a fellesztett rzetekbl ptkezve, ltrehoznak egy jfajta rzethalmazt, ami viszont mr nem referl az eredeti Mona Lisra, hanem csakis az jragondoltra.
Persze, felmerlhet ennek kapcsn annak krdse, hogy mi trtnik akkor, ha egy reprodukci, amelyet eredetileg mondjuk az jjeli rjrat jellsre szntak, fennmarad, mikzben az eredeti eltnik. A reprodukci malkotss vlik, de nem magv az jjeli rjratt. Azontl ugyanis, hogy nyilvnval trtnelmi dokumentum lesz belle, egyben metanyelvi allegriv is vlik, mint egy atombombval megsemmistett vrosrl szl tiknyv.
A reprodukci-eredeti problmakrhez kapcsoldva Bernth is tett nhny ellenvetst A mvszet elmleteirl cm cikkben. Ezek kzl kiemelnm a plexi-problmt. Bernth krdse gy szl, hogy: „Ha egy vdplexit rakunk a kp el, ami lehetetlen, hogy tkletesen szrevtlen legyen, akkor nem az eredeti kpet ltjuk. Teht: bontsunk plexit?” A krds, elsre brmennyire is csupn provokcinak tnik, bizony jogos s felvet a reprodukcik kapcsn is nhny jabbat. A plexivel elltott kp ugyanaz a kp-e, mint az anlkli. Brmit hozzad-e, elvesz-e az optikai lmnybl a sokszor biztonsgi okokbl felfggesztett plexi? Bizonyra mdost a fnyvisszaverdsen, letompul, vagy felersdik, netn srl is a levegtlensgtl a kp. Nem tudom, de valsznleg, a plexi ltrehoz egy reprodukcis kpet szmunkra; egy majdnem tkletes msolatot az eredetirl, amely a legteljesebb mrtkben igyekszik kpviselni szmunkra az eredeti rdekeit. Olyan lehet ez a plexi ltal ltrehozott jell, mint a kirlyi trnterem elszobja.
s mi trtnik akkor, ha olyan reprodukcikat sikerl alkotni, amelyek az ecsetvonsok domborulatt is kpesek a megszlalsig hasonlan utnozni? Vajon eredetiv vlik-e a reprodukci s legyzi-e egykori munkaadjt? Ez mr majdnem a hres hamistvny-problmt veti fel jra; nem, a reprodukci nem vlik azz, aminek addig jellje volt, semmi esetre sem. Legfeljebb egy klnjv. gy az „jjeli rjrat 2”, vagy „B” elnevezs festmny, ahogyan a neve is mutatja, sosem gyzheti le eldjt, mert az egsz egyszeren elbb ltezett mr.
Igen, fontos faktora az eredetisgnek, nem csupn a sz „eredeti”, vagyis jt, egyedlll, vratlan rtelmben, hanem az eredetisg, mint elsdleges pldny, prototpus, az alkot sajt keze ltal ltrehozott m rtelmben is az idbelisg. Ami elbb volt a megszlalsig hasonlatos mvek kzl, az az eredeti, a tbbi csupn msolat. Igaz, ez az llts is megdnthet lenne egy szlssges pldval: mi trtnik, ha egyazon pillanatban jn ltre az eredeti s a repr? Ez persze lehetetlen, de kpzeljk el, hogy mondjuk a XXIII. szzad derekn egy tehetsges fest megksrli ezt, valamely felfoghatatlan szerkezet ltal. A vlasz: a kt, azonos pillanatban ltrejtt, azonos m mindkt tagja egyenrang malkots, mert a jells aktusa nem jhetett ltre. A jells ugyanis idbeli mvelet, ez pedig a reprodukci szletsnek pillanata. Mivel ez felttelezi, hogy a reprodukci eltt mr ltezett a produkci, ezrt annak ltrejtte szksgkppen, idben elbb kvetkezett be.
Mindezen problmk ugyanakkor felvetik azt a krdst is, hogy mennyivel lesz kevsb rtkes egy tkletes reprodukci az eredetinl. s itt nyer rtelmet Par taln nem tlsgosan jl kifejtett defincija; az eredeti ugyanis pp azrt vlik rtkesebb, mert a mvsz alkotta meg, mg a reprodukci gyakran ms keze munkjt dicsrik. Vagyis „egy malkots attl malkots, hogy egy mvsz hozza ltre”; ennek ez az rtelme. A reprodukci pedig attl az, hogy egy „reproduktor” hozza ltre. A trivilis lltsok mgtt meghzd eredetisg-problmra nyjt egyfajta magyarzatot ez a megkzelts.
A mvsz szemlye, maga adja az ltala ltrehozott alkots rtket. s ez a megllapts nem csak abban az esetben ll, ha sznobok vagyunk, mint ahogyan Bernth sugallta cikkben, hanem akkor is, ha az alapjn tlnk meg egy alkotst, hogy ki hozta ltre. Ltszlag persze, az elbbi tagmondat vegytiszta sznobizmus, m a fentebb vzolt eredetisg-problma fnyben ez is j rtelmet nyer. Ugyanis az a m az eredeti, ezltal pedig az rtkesebb, amit a mvsz hoz ltre; itt sz sincs eszttikai rtkrl, vagy egy adott festmny piaci rfolyamrl, sokkal inkbb a ltrehozott m valid-rtkrl. Mert amg az eszttikai, vagy piaci rtk vltoz, addig az valid-rtk rk marad; a mvsz kzjegye ltal rkk tartv teszi s a mre rti az eredetisg pecstjt. A valid-rtk esetben kr lenne azonban szmszersthet adatokra vrnunk, ez ugyanis pusztn eszmei rtk, amely megklnbzteti az eredetit a reprodukcitl, vagy a hamistvnytl. Ilyen rtelemben a Rembrandt eredeti jjeli rjrata s Kis Jakab eredeti Ugrl pulik cm festmnye is azonos valid-rtkkel br: eredetiek. Mert a valid-rtk egy ktrtk skla szerint szmol: eredeti (1), vagy nem (2), s ez utbbi kategriba a reprodukciktl kezdve, a hamistvnyokon t, minden beletartozik.
Bernth a kvetkez krdst is (szerintem kiss megalapozatlanul) Parnak cmezi s egy adott m eredetisgnek mibenltt firtatja. Megltsom szerint Bernth ezen a helyen ms eredetisg-fogalmat hasznl, mint amit a reprodukcik esetben ignybe vett. Ahogyan azt lthattuk, az eredetisg fogalma a fentiekben az adott mvn kvl ll, rla egyrtelmen levlaszthat reprodukcik viszonylatban nyert rtelmet, ahol egy eredeti llt szemben az eredetit jell, szmtalan lehetsges, nem-eredeti reprodukcik sokasgval. A tovbbiakban viszont olyan vltozatokrl lesz sz, amely mindvgig a korbbiakban hasznlt eredetisg fogalmnak eleget tev mvn belli llapotokra fog utalni.
Taln rdemesebb lenne ppen ezrt a vgs vltozat, vagy fvltozat fogalmt hasznlni, br tudom, hogy egy m sosem tekinthet (megalkotja hallig legalbbis) lezrtnak, befejezettnek, mgis, valamely llapotot tekintve kell beszlnnk egy adott mrl. A legclszerbb azt az llapotot figyelembe venni vizsgldsaink sorn, amely az ltalnosan elfogadott vltozat; a knnyebbsg kedvrt, amikor valamely m cmt mondjuk, akkor mindig ezt a fvltozatot, vagyis magt a mvet rtjk alatta.
Ilyen rtelemben a felmerlt krdst jra kell fogalmazni: melyik egy m fvltozata, amely aztn egy reprodukci/parafrzis eredetije lehet? A filolgia ezt a problmakrt kiemelt helyen kezeli s azt az elvet alkalmazza az rsmvek esetben, hogy mindig a szerz utols szndkt kell figyelembe venni – ez az ultima manus elve. Tekintve, hogy egy szerz mvt tbbflekppen is tdolgozhatja az idk sorn, tbbfle vltozat, st, fvltozat is ltrejhet (ez jelenthet alapvet, szellemisgben vagy cselekmnyben is megjelen vltozst). A kritikai kiads szablyzata szerint mindig „az utols fvltozat a vgleges vltozat”. Ugyanakkor a filolgia nem elssorban a vgleges vltozatot tartja az alapszvegnek (vagyis annak, amelyet aztn hasznlunk s elemznk ms munka sorn), hanem azt, amelyet a szerz is egyrtelmen annak tekintett. Ebben az esetben a filolgusnak mr szksge van arra, hogy egyb, maghoz az alkots folyamathoz kapcsold problmkkal is foglalkozzk.
A filolgia pldja minden tovbbi nlkl alkalmazhat brmely ms mvszeti terletre is. A festk is gyakran ksztenek vzlatot, eltanulmnyt, festmnyket alaktjk s formljk, nem egyszer azutn is, hogy a szken vett alkotsi folyamat lezrult. A szken vett alkotsi folyamat addig tart, amg az els olyan vltozat lte dokumentlhatv nem vlik, amelyet az alkot ksznek nem nyilvnt. Knnyen belthatjuk, hogy az alkot folyamat jval bonyolultabb, mint egy termk legyrts, m mgis, a tma elnyeri f formjt egy id utn. Azt azonban le kell szgezni, hogy a szken vett alkotsi folyamat s az jraalkotsi aktusok kztt les hatrvonal hzdik. Lehetsges ugyanis, hogy a mvsz, egy mr meglv alkotst felhasznlva alkot jat; felhasznlja korbbi tleteit, netn alapknt, alkoti ugrdeszkaknt hasznlja a mr meglv alkotst egy j m ltrehozsa rdekben. Ugyangy lehetsges, hogy ms mvsz ltal megteremtett idillt vesz t s hasznl fel sajt mvnek teljesebb ttele rdekben.
Mindemellett viszont fontos feltenni egy jabb krdst is, ha mr a vltozatoknl idznk el. Az jjeli rjratot is utols fvltozatban - vagyis ahogyan az az amszterdami Rijksmuseumban tallhat s ahogyan a legtbb reprodukci alapjn – ismerjk, pedig eredeti cme Frans Banning Cocq kapitny milcija. Az elterjedtt vlt jjeli rjrat-cmet Sir Joshua Reynolds, az angol kirlyi akadmia elnke, jeles preraffaelita fest adta a kpnek, amikor rtallt az addig ismeretlen Rembrandt-darabra, mivel annyi szennyezdst rakdott le a festmnyre, hogy gy tnt, az egy jszakai jelenetet brzol. Mgse mondhatjuk, hogy a kp eredeti cme brmilyen rzetet is keltene bennnk akkor, hogyha nem ismernnk a kp trtnett. Pedig szervesen hozzkapcsoldik egy mhz az a cm, amit megalkotja ad neki. Valsznleg, mindrkre jjeli rjratknt marad meg a kztudatban. Vagy taln, amikor azt mondjuk, hogy jjeli rjrat, valjban annak Amszterdam egyik tern ll, hromdimenzis szobor-reprodukcijra gondolunk? Nem hinnm. Pldnk inkbb azt sugallja, hogy hatalmas szerepe van ismt csak az idbelisgnek s a hagyomnynak a malkots megtlsben. Nyilvnval ugyanis, hogy a festmnyek esetben csakis egyetlen tnyleges fvltozatrl beszlhetnk, amelyben egyben az eredeti is, hiszen minden ms, ami ms vszonra kerlt, nem eshet egybe az eredeti ltal kpviselt tartomnnyal, sem trbeli, sem pedig lnyegi rtelemben. Minden vzlat, skicc egy msik festmny.
Mirt ez az les klnbsg, mondjuk a zenedarabok vagy rsmvek s a festszet kztt? Ekkora htrnyban lenne minden mshoz kpest a festszet? Az ltalam konstrult vlasz valahogy gy fest, hogy a klnbz mvszeti gak kztt ms s ms a jells termszete s ebbl addik ez az eltrs. Addig, amg nem volt filmmvszet, nehezen lehetett djazni egy-egy sznhzi rendezst; rendezs alatt nem egyetlen eladst rtenek mg ma sem, hanem egy adott darab tudatos kompozcijt, amely ltalban addig jellemez egy szndarabot, amg le nem kerl a msorrl, vagyis egy darab rendezst egy szezon alapjn tlnek meg, amely gy lehetv teszi, hogy az rt rtkelk szmtalan rendezi vltozatot megismerjenek, mghozz anlkl, hogy egy alapvltozat ki lenne jellve. Ellenben a filmek esetben csak az alapvltozatot ltjuk, hogy mivel a technika kpes dokumentlni egy adott elads rendezst (vagyis a film rendezst), nincsenek eltrsek kt dvd-felvtel kztt, ami a piacra kerl, pp ezrt abszolt rtelemben, csakis az alapvltozatot ismerjk meg, ami egyben a fvltozat is. Valahogy a festszettel is ez a helyzet, mert az utols vltozat vlik az alapvltozatt, vagyis azz, amit mindenki ismer. A festszet termkei direkt mdon referlnak a tmjukra, vagyis a kp maga jelli nmagt. Kzvetett mdon persze rzeteket is jell, de az elsdleges mgis a vizulis lmny, mert ez indiklja az rzeteket bennnk.
Ezzel szemben az irodalom termke nem nmagt jelli, hanem a nyelvi jelentseket. a vers egy absztrakcis tr. A szavak, ha ms s ms nyomtatsban is jelennek meg, tbbnyire ugyanazt jellik (itt nem mennk bele a tipogrfia jelentsalakt szerepbe s a nyelvvltozatok s jelentsrnyalatok idben vgbemen vltozsaiba, amelyek nyilvn mdostjk egy adott szveg rtelmezsi stratgiit is). Egy vers expresszivitsa ms jelleg, mint egy festmny; csak a mentlis ltshoz van kze, a fizikaihoz nincs. Vajon megvltozik-e egy vers kapcsn kialakul mentlis kpnk, ha egy ktszt felcserlnk a versben? Nem hinnm, hogy dnten. Egy jabb vltozat trul elnk, amelyet lehet, hogy a klt is paprra vetett mr. A vers ettl mg ugyanaz marad. De mi trtnik, ha egy ecsetvons mshol esik meg egy festmnyen? Vajon felborul-e a kprl kialakult kp? Nagyobb valsznsggel. Mert amg a vers dinamikja a szavakkal elfedett gondolatokban ll, addig a festmny abszolt mdon r van knyszertve az nmagt felpt optikai tnyezkre.
rdekes s rdemes vita ez; mg szmtalan krds mellett kellene elidzni, azonban gy vlem, hogy cikkemre bizonyosan rkezik majd a megszltottak rszrl vlasz s jmagam sem maradok ezalatt ttlen. Remlem, cikkemmel taln sikerlt nhny ecsetvonssal gazdagtani a problmakrt.
Tisztelettel: Zsolnai Gyrgy
„Ha a mvsz egyszer elkszti a kpet, majd utna vekkel ksbb maga belejavt, az mg az eredeti? Ha igen, milyen alapon? Ha nem, akkor mirt tekintnk brmilyen kpet eredetinek? Pusztn logikai alapon brmikor belejavthatna a mvsz. Persze elbb utbb meghal (de honnan tudjuk, hogy nem tmad fl?), de a malkots nem a mvsz hallakor lesz malkots, ezt tudjuk. (maximum ekkor megy fl az ra. Micsoda egy morbid faszsg…). Radsul a ksz kp, voltakppen nem egyb, mint korriglsa a kp egy korbbi llapotnak. Mirt nem az volt az eredeti?” In: Bernth, Uo.
|