Pontonhd A Dunnl
Zsolnai Gyrgy 2006.05.03. 18:26
- Gondolatok Jzsef Attila: A Dunnl cm versrl -
Zsolnai Gyrgy: Pontonhd A Dunnl
- gondolatok Jzsef Attila: A Dunnl cm versrl -
Jzsef Attila letmvt eddig rengetegen igyekeztk megmagyarzni. Egyesek letnek klns trtnetbl kiindulva, msok pedig ideolgiai kpzdmnyek szablyrendszerei szerint prbltk a XX. szzadi magyar irodalom gniusznak szndkait kifrkszni, az eldktl marknsan elt stlus s mondatkezels klt szavakba rejtett titkos gondolatait, tudatosnak vlt trekvseit rtelmezni. Ennl jval kevesebben szerettk volna mveit trezni s Jzsef Attila szemlyisghez mltbb mdon szemgyre venni a megteremett corpus-t, vagyis a mvet magt szemllve, az olvas szemlyben dekdolni az adott vers vilgt. Valami ilyesmire tennk ksrletet a kvetkezkben, Jzsef Attila egyik legtbbet citlt mve, A Dunnl cm alkotsn keresztl, elre leszgezve, hogy mrtelmezsem, „mtrzsem” a folyamat szubjektv termszetbl fakadan nem abszolt s nem is rkrvny, hanem csupn egy a szmtalan lehetsges olvasat kzl.
Dinnyehj
A vers keltette szles, m annl egysgesebb asszocicis hl mr az els sorokkal szvdni kezd; „a rakodpart als kvn” lve, a dinnyehjon s a zavaros folyamon elmlz klt leginkbb a meditcis gyakorlatok sorn tapasztalt lelkillapotba kerl. „Mintha szvembl folyt volna tova” – rja, s ezzel is utal a meditci egyfajta alaplmnyre, a szemllt valsggal val egyesls jelensgre. Br a „fecseg a felszn, hallgat a mly” mra mr szlligv vlt sornak szmtalan olvasata van, (mivel a foly-kpen tl a felszn s a mly szavak minsgre utal jellegk folytn egyarnt alkalmasak arra, hogy a felsznes ember res szcsplsnek s a mlyensznt blcs megfontolt hallgatsnak kpeit elnk idzze), szerintem itt nem msrl van sz, mint az sertl duzzad vz folyamm szervezdsnek egyik trvnyszersgrl, a foly fizikus dinamikjrl. Ami – amint arra mr utaltam korbban -, mivel a meditci folytn az alkot rzkelse kiteljesedett, komplex vlt, szinte egyet jelent a ltottak tlsvel is. A tprengs, az elmlkeds intenzitst jl mutatja a szemllt tj keltette rzetfolyam, ahogyan a dolgoz ember izomzathoz hasonltja a foly egymsba csavarod hullmait; ahogyan tbb zben is elmerl magban a foly mozgsban, hiszen a felszn s a mlysg kapcsolattl kezdve az desanyjra emlkezet ringatsig, egyszerre tbbfle mdon is viszonyt teremt az el trul ltvnnyal.
„s elkezdett cseperszni az es, / de mintha mindegy volna, el is llt.” Ez a sor is, mintha a trtnsek irnti egyidejleg fellp olthatatlan rdekldst s a totlis kznyt jelenten meg; a kizkkenthetetlen alkotsi folyamat kapujban ll embert, akinek rzkelse ms szfrk fel kezdene fordulni, mint a val let egyszer s ostoba problmi fel. „Egykedv, rk es mdra hullt, / szntelenl, mi tarka volt, a mult.” – rja, s a hasonltottat is temeli ezzel egy transzcendensebb valsg irnyba, mert egyenlv teszi az ideiglenesnek vlt est a mlt fogalmval. Azzal a mlttal, amely mr megtrtnt, elvegylt a feleds tengere fel vezet vizek rjban. Mert Jzsef Attila a vizet, innentl kezdve, mr nem egyszer termszeti elemknt kezeli, hanem sokkal inkbb a vilgot ural, tfog tartalomknt. „A Duna csak folyt” – csak folyt, tette a dolgt, mert rk, s sodr s sorszer a mkdse; „az id rjv” vltozik a mocorg foly, megannyi trtns feltartztathatatlan elretrsnek, az id szksgszer linearitsnak metaforjv, amelybe szmtalan ms patak s foly torkollik, de amely vgl nmaga is felolddik a vgtelen tengerek nyomaszt kittalansgban. Ez a sors, a vissza nem fordthat, a vgleges.
Csak gondolati elgazsknt emltenm meg, de a verset olvasva, fleg ennl a pontnl nem hagy egyszeren nyugodni a dinnyehj sorsa. Mert azt megtudtuk, hogy a Duna rk, akrcsak az es; hogy dinamikus s sorsszer; de mi van a dinnyehjjal? Netn is gy remeg a fecseg felsznen, mint a mlt habjai, „srkves, dlng temetknt”? Amint tbbszri olvass utn elidztem a vros szennyeseknt szkl dinnyehjunk fltt, kzdve vgig e kiszolglt hjhaj sorstalan ringsval a vgtelen vzben, elkergetve magamtl mindenfle korbbi olvasatom valsznsgt, arra jutottam, hogy ez bizony, maga az ember. Az ember, a tengerbe tart, cska hj, amely attl fogva, hogy belekerlt a sodrsba, abbl bizony nem kerlhet ki.
Id s tr nlkl
A klt mgsem borong; a kvetkez szakaszba elmlyed s szemlld lelkillapotnak teljes vrtezetben csppen bele. „n gy vagyok, hogy mr szz ezer ve / nzem, amit megltok hirtelen.” Mi trtnik? Megll az id. Illetve – mgsem. Nehz dolog trezni e kt sort mindenfle elzetes, fldtl elrugaszkodott tapasztals nlkl, hiszen itt t vagyunk vezetve egy msik vilgba. Ahol az id van, de nem tudjuk, miknt; ahol az id mlik s mgsem; ahol a dinnyehj olyan kozmikus tudatllapotba rpt minket, olyan transz-szer llapotba lk minket, ahol a jzan sz s a fizika hatrai nem lteznek tbb. Id s sors, dinamika s llandsg fondik ssze ezen a ponton. De nem elgszik meg ennyivel; br mr-mr id nlkli kzegben rezhetjk magunkat s egy tlagos olvas ennyivel bven bern; de nem, mg fordt rajta egyet s a kvetkez sorokkal megkezd egy mg sodrbb s mg inkbb meditatv gondolatsort: „Egy pillanat s ksz az id egsze / mit szzezer s szemllget velem.” – id s tr egyetlen egy pontba (vagyis a kltbe) val tmrtse. Tmrts ez az egyik oldalrl, de ezzel egyidejleg tgts is a msik oldalrl, vagyis az n oldalrl.
Az n kiterjesztse trben s idben: „Enym a mult s vk a jelen”. Cserezlet ez: mert a klt ltja, amit sei nem lthattak, mert „kapltak, / ltek, leltek, tettk, amit kell.”, s sei is birtokban vannak annak a tudsnak, amelyet maximum csak genetikusan bel kdolva brhat, sehogy mskpp; az sk lmnyeit. gy kapja meg mindenki a maga jusst, amitl az id megfosztotta: az elhunytak a jelent, a jelenlvk az elmlt idt.
Tbb a soknl
A kvetkez szakaszra val tlendls is knnyedn megy; a klt magamagt festi le, klnbz mesterfogsokkal. Elszr szleit jelenti meg, vagyis nnnmaga szksgszer elzmnyeit, legkzvetlenebb s legszembetnbb mdon megjelen seit, akiknek ketts egysgbl, a kt fl Egysgg forrasztsbl teremtdik meg. Ami ugyanakkor nem csak trbeli gy, az egyn testbe val genetikus sszeolvads gye, hanem a fentebb mr ltott mdon, idbeli problma is. A mozdulataiban egymst lel szlk ugyanis mr csak az valjban tallkozhatnak az evilgi valsgban – „ez az elmls”. Mintha az id megllthatatlan elrehaladsa tenn szksgess ezt az sidktl egszen a bizonytalan jvig hatol vegyes vltt, s a jelenlevs tnye jogostan fel az ppen jelenlvt, hogy az sk csomagjt, mint valamifle staftt tmentsen, thagyomnyozzon nmagn keresztl az id lehet legksbbi pontjig.
s ennek tudata ad ert a jelenben lknek is, gy a kltnek is. Mert az adott egynben sszefut mltbli utak eggy olvadnak; s a mlt vgtelenben lv vgpontjn ezen utak is egyek voltak valaha. „Ki emlkszem, hogy tbb vagyok a soknl / mert az ssejtig vagyok minden s - / az s vagyok” – rja s nem csak jtszik a szavakkal. Ez mr kkemny metafizika. A skalris mennyisgek tvltozsa metafizikai absztrakciv. Mert az s itt nem biolgiai fogalom; sokkal inkbb meditcijnak tudattalan eredmnye, jobban mondva, annak a gymlcse, hogy nmagbl kilpve, nmaga korltait legyrve tekint nmagra s a vilgra; hogy egyfajta holisztikussggal kpes szemllni a Mindent, mind trben, mind idben rendkvl otthonosan s elkpeszt gyessggel mozogva a metafizikai fogalmak pengeles peremn. A lt peremn.
az s, mely „sokasodni foszlik”; minden s-oka. Az s-ok, amely vgl egy s-okozatt rendezdik ssze; „s n lelkes Eggy gy szaporodom!”. Trben s idben is gynyr v ez; az anyag s az anyagtalansg, az id s az idn tlisg kzfogja sorrl sorra. Ezek utn mr nem is lepdhetnk meg azon, hogy azt mondja Jzsef Attila: „A vilg vagyok – minden, ami volt, van:” Amint maga mondta s mr n is rmutattam: tbb a soknl, a Minden. Mi vagyunk a Minden. Mert br azt a benyomst kelti, hogy folyamatosan csak magrl szl, m mindvgig meghagyja a lehetsget szmunkra, hogy adott pontokon behelyettesthessk nmagunkat is a vers ltal teremtett vilgba.
Mindenek vagyunk, ami a magyar trtnelemben, az emberisg trtnelmben feltnt: „rpd s Zaln, Werbczi s Dzsa - / trk, tatr, tt, romn kavarog / e szvben […]” . s mi ez, ha nem sorszer egyv tartozsunk jele minden idben? Az emberisg tudattalan, be nem vallott testvrisgnek legexpresszvebb kifejezse? „n dolgozni akarok.” – kzli s nem lehet erre irnyul kvnsgt elgg helyeselni, hiszen e versszak ismt csak szlligv vlt, utols kt mondata fell kapjuk meg e munknak valdi rtelmt: „s rendezni vgre kzs dolgainkat / ez a mi munknk; s nem is kevs”. Ez a dinnyehj felkiltsa: a dolgozni akar dinnyehj, akinek sorsa a Duna, „mely mlt, jelen s jvend”, vagyis a vgtelen idbe s trbe rekesztettsg. Az ember sorsa, amely nem tud kilpni a vilg ltal reszabott keretekbl, aki nem tudja sajt korltait tugrani. s akkor mg nystljk is egymst. Mert a fggben lv, „kzs dolgaink” ppen az emberisg sorskzssgnek tagadsra irnyul harcban ll. Abban az identitsbli vlsgban, amely rszekre osztja az emberisget, amely tagadja az Egysgt, amely elveti mindenkor a Mindenek tfog jellegt. Amely csak skrupulzus logikai konstrukcik mentn haladva tudja lerni a vilgot. Amely nem ismeri a „valamin-tlit”; amely tagad s megszntet s megl.
trendezdsek
Mindekzben, a vers vge fell jabb s jabb szempontrendszereket kapunk arra nzve, mikppen is lenne rdemes tgondolni mg, pldul a Duna-metafort; mert Jzsef Attila itt sem teremtett kizrlagosat; szabad teret hagyott az olvasnak arra nzve, hogy jjteremtse s jrartelmezze a vers vge fell a korbban kvetkezetesen vgigvitt kpsorokat. Mert a Duna itt mr szintn nem csak az id metafizikai tvlatait oly kltien lefest metafora, hanem a sorskzssget is jelkpez folyam. A forgatagt, amely a romn, tt, trk s tatr vr keveredstl a klnbz trsadalmi csoportosulsokat s ellentteket megjelent rpdon s Zalnon t, egszen Werbcziig s Dzsig sok mindent magba kpes olvasztani. A kzs kereszt, amelyet mi, dinnyehjak csak viselni tudunk, mg ha olykor nem is mlt mdon. s sorskzssg, ahol „fecseg a felszn s hallgat a mly”; ahol az beszlhet, aki uralkodik s az krhoztatik hallgatsra, akit a hullmvers alulra szort. s ebben ll a klt tudott-tudattalan trtnelemszemlletnek rkrvny ltsmdja: „egymst lelik lgy hullmai” a sorsnak, egyv tartoznak mindenkor a vzcseppek, de azrt mgis, ahogyan a sodrs s a szerencse hozza, idrl-idre vltozik az is, hogy ki kerl fellre s ki jut alulra. „A harcot, melyet seink vvtak, / bkv oldja az emlkezs”, mert az egyetlen rk ebben a rendszerben az csakis az id, az idhz val viszonyunk. Meg a sorsunk. Vagyis „a vz az r”.
s a dinnyehj. Mrmint csakis nmaga felett. Mert mikzben ring a dinnyehj a sors kiszmthatatlan rjban s gy tnik, hogy vgs soron semmifle szabadsga sincs, mgis br a lehetsges szabadsgok egyik leghasznlhatbbikval: az nmaga feletti uralommal, az nkontrollal, az nreflexival, ami mg a sors legnagyobb nyomssal br vztmegtl is fggetlen. Ami emberi.
A fentieken vgigtallzva, taln nem is tnik mr annyira elhamarkodottnak a korbbi kittelem, miszerint meditatv, vagy ha gy tetszik, ihletett llapotban, a kozmikus trbe kilpve rta e verset Jzsef Attila. Kilpve, hogy mg jobban, mg lesebben szemllhesse nmagt, e sodrd dinnyehjat. Transzcendens kegyelmi pillanatokban zajlik a versid is, valami olyasmi, behatrolhatatlanul tfog idben, amelyet a klt paradoxonjval jelent meg a leghatsosabban: „n gy vagyok, hogy mr szz ezer ve / nzem, amit megltok hirtelen.”
De nem csak ezrt szeretem ezt a verset. Nem csak azrt, mert eltnik benne a tr s az id s a klt elkpzelhetetlen technikusggal teremt s nyilatkoztat ki rknek szl mondatokat. Nem csak azrt, mert a bdt verskezdet utn olyan a vg, mintha arcul csapnk az embert. s mgis, lvezi a pofont, mert a Sors angyalnak szrnya adta azt. Nem, ez nekem mg kevs lenne: ami sokkal fontosabb, az szmomra az, hogy a gynyrkdtets, a lnyeg felvillantsa s a tovbbgondolson, a tovbbi elmlkedsen, a rmesen srget fontossg zeneten kvl mg tant is. Megtant elmlyedni, megtant meglni a pillanatot s a valsgot s ami a legfontosabb: megtant az let egyik alapigazsgra: vgs soron mindannyian emberek vagyunk.
|