Gondolat-menet IV.
I.B. 2006.02.09. 11:25
A mvszetekrl, vagyis a llek anyanyelvrl. Az alzatrl.
Gondolat-menet IV.
A mvszetekrl, vagyis a llek anyanyelvrl. Az alzatrl
Az elz feljegyzsemben szltam a klt s az olvas kztti si szerzdsrl, ami mindkt flt lnyegben egyvalamire ktelez: a mvel kapcsolatos alzatra.
Mi az alzat a mvszetben? Ugyanaz, mint a htkznapokban: megllni egy pillanatra s szrevenni nmagunkban a lnyeget; viszont a mvszet mind az alkot, mint pedig az olvas rszrl mg rendelkezik egy kegyelmi plusszal, vagyis azzal, hogy amit mi mvszetnek neveznk, az hozzsegt minket ahhoz, hogy megrtsk a vilgot s nmagunkat s e kett tallkozsnak absztraktv mezjt is. Igaz, mindehhez egy jabb absztrahlson esik t ez a valami, - amit egybknt hajlamos vagyok lnyegnek hvni (amint az mr a korbbiakbl is kitnik) -, hiszen ez az anyagias ember szmra vgletesen elvont vilg szimblumokban, jelkpekben tnik fel, legyen sz ppen a kltszetrl, vagy a festszetrl, vagy brmilyen mvszeti irnyzatrl. Pontosan gy mkdik a mvszet, mint egy idegen nyelv tanulsakor a kisiskolsoknak mutogatott szkrtyk rendszere. Absztrakci az absztrakciban.
Ha nem ltezne a mvszet klns nyelve, taln mg ennl is krgesebbek s tsksebbek lennnk, mert nem ltezne olyan gondolati sk, amelybe t tudnnk helyezni a bennnk kavarg koszt, nem lenne olyan kint-forma, amibe bele tudnnk nteni lelknk viharos tengert, hogy ott vgl nyugodt tv vltozzon. Igaz, azt hisszk, hogy az elsdleges forma, amibe rendszerezzk rzeteink minden rnyalatt, az nem ms, mint az anyanyelv, de ltnunk kell, hogy ez a rendszer is tkletlen, mert szz meg szz vek ta (legyen sz brmelyik np nyelvrl) olyan hatsoknak volt kitve, hogy pontosan az a jelentsrteg, ami alkalmas volt arra, hogy bels vilgunkat kifejezze, mra mr egyre inkbb elveszni ltszik. Az ember bels vilga helyett arra trekszik, hogy az t krlvev, kls vilgot fejezze ki, erre szletnek mr csak j szavak, nem pedig lelki folyamatokra. Br a mvszeteken bell is megfigyelhetek hasonl, az anyagelvsg fel kzeled folyamatok, de mgis, a mvszet lnyegt tekintve lelknk anyanyelve, amely ppen lnyegbl fakadan mindig is elidegenthetetlen lesz az embertl. Sok ksrlet volt mr arra, hogy megvizsgljk azt, vajon egy gp tud-e malkotst ltre hozni, azonban erre vlaszt adhatunk jzan, paraszti esznkkel is, mindssze egy szval is: nem (lsd az elz hrom feljegyzst is indoklsknt).
m ahhoz, hogy mindezt felismerjk, hogy ki tudjunk lpni a mindennapok felletes, instant vilgbl, alzatra van szksgnk.
Az alzatot, br sokfle vonatkozsban a hit egyik alappillrnek tartjk, a mvszet fogalomkrben sem klnthet el teljes mrtkben a szakrlis szfrktl. Az alzat nem behdols, vagy meghunyszkods valami eltt; az alzat sokkal inkbb az egsz elismerse, abba a felismersbe vetett hit, hogy ltezik nlunk valami tfogbb is (ezt Jaspers tfog tartalomnak hvja), valami olyan er avagy energia, ami vezeti tollamat minden idben, ami paradox mdon emberiv tesz egy mvet. Az alzat nem ms, mint szakrlis rtelemben vett bersg; hatrtalan figyelem nmagunk s a lt rezdlsei irnt. Persze, az alzatot sem lehet tantani, viszont tanulni annl inkbb; tanulni akkor, amikor rdbbennk a lt birtokolhatatlansgra, amikor rrznk az egsz emberi lptkekkel val tfoghatatlansgba, egyszval: amikor jbl s jbl rcsodlkozunk a vilgra s a vilgot irnyt erk hatalmassgra. Mert akrcsak a testedzs, az rzkek edzse nem azok elkrgesedshez, hanem csak mind nagyobb fok szenzibilitshoz vezet. (folyt. kv.)
|