Gondolat-menet II.
I.B. 2006.02.09. 11:23
Az rs felelssggel jr. Felelssggel a tmval, a trsadalommal, a szoksokkal s legfkppen nmagunkkal kapcsolatban, mivel minden lert sz ilyen vagy olyan eljel hatst kifejt. Ha lerunk egy szt, legyen az akrmilyen slyos vagy slytalan, bizony vllaljuk egyszersmind a felelssget is a nyomban tmad reakcikkal szemben.
Akik ismernek, azok tudjk, hogy nem a levegbe beszlek, hiszen jmagam is tltem mr ennek kapcsn egyet s mst. De mgis, most nem a problma etikai rszvel szeretnk foglalkozni, hanem sokkal inkbb a mvszi felelssget szeretnm tmm kzppontjba helyezni.
Mert a mvsz is tartozik felelssggel, nem csak az oknyomoz-riporter. Be kell ltnunk, hogy a mvsz felelssge minden msnl nagyobb, hiszen az idelis klt idealista: nem evilgi rdekeket szolgl; ha igen, akkor nem klt, hanem csupn egy tollforgat, egy rmfarag szakmunks. Az idelis klt clja csak valami olyasmi lehet, amit nem rhet el ebben a vilgban; s pontosan ez adja a klti lt tragikumt is, hiszen tudja, mr amikor erre a hivatsra vllalkozik, hogy clkitzsei lehetetlenek. Mgis, ebbe a lehetetlensgbe
kell kapaszkodnia naprl napra, ez kell, hogy vezrcsillaga legyen, ennek kell lennie a vgs tjkozdsi pontnak letben. s minden igazi kltnek vannak cljai, hiszen paradox mdon annak, aki nem lt kiutat, aki depresszijba belesppedve legyint az egszre s mgis tollat ragad, pontosan cltalansga vlik cljv, hiszen csakis a depresszi az mvszi ltnek tmja.
De kanyarodjunk vissza: mi klnbzteti meg az igazi kltt a dilettns fzfa-pottl? A vlasz egyszer: tulajdon rsai. Az igazi vers mell nem kell magyarzatot fzni, megmagyarzza az nmagt. Ha erre nem kpes, ha a kltemny szavai ertlenek s hamisksak ahhoz, hogy tulajdon rtelmket, rzelmi tltetket kzvettsk az olvas fel, akkor az nem alkots. Persze, ne gondoljuk azt, hogy a nagy kltk mg nvelikkel is minden idben, minden helyen rzelmeket kzvettenek; naiv dolog lenne gy szemllni az irodalmat, hiszen a legnagyobbak is kvetnek el hibt. Mgis, a legnagyobbakat az klnbzteti meg a legkisebb, tszli rigmusfaragtl, hogy kpesek arra, hogy sajt mveiket is megfelelen kritikus szemmel rtkeljk. Egy nagy r vagy klt nem ad ki a kezbl mg egy kzepes rst sem, mert nem tartja sajt maghoz illetve a cljaihoz mltnak azt, hogy holmi reproduklhat versikvel kiszrja kznsge szemt. Egy formtlan, semmitmond, mindenfle lktetst nlklz, szrke vers sohasem vlik rja dicsretre.
s itt szembetallkozhatunk egy msik problmval is: a szabad vers problmjval. Mert kell-e egyltaln a szabad versnek ritmus, forma, mondanival, egyszval brmi olyan, ami verss teszi? Persze, hogy kell. Meggyzdsem szerint csak az tud igazi szabad verset rni, aki tisztban van a klasszikus formkkal s a mestersg szablyaival, mert bizony a kltnek tudnia kell a mesterfogsokat ppgy, mint egy karosszrialakatosnak, ha ms miatt nem is, legalbb azrt, hogy tudja, mit mirt kell elhagynia. A klt nem tmaszkodhat csupn sajt ltomsaira, mert az nem lenne ms, mint pszichoanalzis; szksge van a formkra, az apr fogsokra, a hagyomnyra is egyarnt.
A szabad vers a kltszet egyik cscsa, mivel egy jl megformlt szabad vers ppgy lvezetet nyjthat mind ritmikailag mind ms technikai szempontok szerint, mint a leggondosabban megrt disztichon. Szabad verset csak az rjon, aki ismeri a formkat, mert hangslyozom, a szabad vers nem a forma hinya miatt vlik szabadd, hanem sokkal inkbb a benne lktet szellem teheti csak szabadd. Amit mi szabad versnek neveznk, azrt brhat mg a mai napig is a „vers” meghatrozssal, mert lettel teli, nem pedig azrt, mert a versformja a formtlansg. Szabad verset rni ppen ezrt, taln mg nagyobb felelssg, mint egy nibelungizlt alexandrinust sszecsapni. (folyt. kv.)
|