Jaj a magnyosnak?
I.B. 2005.11.07. 20:23
- avagy A magnyos stl lmodozsai-nak
tanulsgai s a termszetfeletti magny (Propedeutika-hzi dolgozat, 2005. november 6.)
Zsolnai Gyrgy: Jaj a magnyosnak? - avagy A magnyos stl lmodozsai-nak tanulsgai s a termszetfeletti magny >>s mintha megszlamlank az isten, s hallank fohszt, mlyet, nagyot:
"Hozzm hasonl e vilgon nincsen; Mindig magamban, egyedl vagyok!"<< (Vajda Jnos: A magny)
Ha nekem szegeznk azt a krdst, hogy vajon emberi szempontbl termszetes lehet-e a magny, bizony, rgtn azt felelnm: nem. Hiszen mikppen lehetne „termszetes”, vagyis mindennapi az, hogy az egyn, aki megszletsvel vgzetesen rszv vlt a vilgnak s gy az emberi kapcsolatok legszlesebb rendszernek, a trsadalomnak is, ezt a viszonyrendszert teljesen figyelmen kvl hagyva, nmagra hagyatkozva, egyedl, szinte lgres trben, mindenfle kapcsolat nlkl ltezzen; ez semmikppen sem az emberi termszet szerint val[i]. Persze, ma tbbfle llapotot is rtnk „magny” alatt, hiszen lehet nkntes s krlmnyek knyszertette, st, a vilg ell avagy valdi nmagunk ell val menekls is. Ily mdon a magny termszetessgt is akr tbb szempont szerint is vizsglhatjuk; aszerint termszetes vagy termszet elleni, hogy a trsadalom ltal elfogadott, vagy jvhagyott-e vagy aszerint, hogy a vilg alaptrvnyeibl kvetkezik-e. Mg az elbbinl belthatjuk, hogy a trsadalom ppen az emberek klnbz szint kapcsolatain s rdekein alapszik, ezrt a magnyossg, brmilyen szinten is fellp e trsadalomban, nem lehet ms, mint magt a trsadalmat bomlaszt, s emiatt az emberi kzssgek termszete ellen val jelensg, addig az utbbi meghatrozsnl mr gondban vagyunk, hiszen az erre val rkrdezs s az ezen val meditatio mr sokkal inkbb lehet filozfiai problma.
Nehz elkpzelni Jean-Jacques Rousseau, a XVIII. szzadi, nagyhats, francia gondolkodrl, hogy letnek jelents hnyadban, legtbb kortrsa krben ppen forradalmi rsai miatt vlt kzmegvets trgyv, s ez az emberek legtbb krtl tbb, mint tz ve teljesen elszigetelte.
Nehz felmrni a magnynak azt a fajta intenzitst is, amelyet Rousseau ezalatt az id alatt folyamatosan tlt. A htkznapi ember mrcjvel mrve bizonyosan. Sajt bevallsa szerint a krlmnyek s a sors szksgszersge tette t magnyoss, s nem pusztn kornak hitvnysga vagy pedig sajt hibinak s bneinek kvetkezmnye[ii]. S a sorsszersg effle gytrelmeit Rousseau igyekszik a lehet legjobban kezelni, akrmekkora mrtkben is megvltoztatta addigi lett; a Vallomsaim utn megrja mindennapi gondolatainak szablytalan napljt, A magnyos stl lmodozsait, amelyben legfkppen arra a krdsre igyekszik vlaszt tallni, hogy „mi vagyok n magam”, de a helyzetet, amelyben knytelen feltenni a mindig aktulis krdst, mr a legtkletesebb magny s egyedllt rzse jrja t. Amikor lete alkonyn arra kszlt, hogy mrleget ksztsen elmlt veirl, bizony, komoly gondot okozhatott nrtkelst fggetlenteni a klvilgbl rkez tmadsoktl, a sokszor igaztalan s rosszindulat kritikktl s jzan rtktlettel ltni sajt szellemi s erklcsi javait vagy ppen hinyossgait, egyenslyban maradni s nem holmi srtettsgtl vezrelve tesni a l tls oldalra. Mgis, mindezt valamennyire sikerlt megvalstania, hiszen kpes volt arra, hogy a magnak ksztett jegyzeteiben egy olyan szellemileg komfortosan berendezett magnyt mutasson be, amit ugyan nem nevezhetnk termszetesnek, de ezzel szemben termszetellenesnek sem. Ez az llapot, (br maga Rousseau is csak homlyosan utal r) egyfajta termszetfeletti, kozmikus magny, a teremt magnya.
Akr azt is mondhatnnk, hogy Rousseau-nak volt ahhoz mg ppen elg szellemi kapacitsa, hogy magra maradst „megideologizlja”, vagy hogy az nmagval val trds, sorozatos nmentegetsnek tn fejtegetsei, vagy a vlt-vals ellensgek fel-felemlegetse egyfajta monomnijv vlt, de ha figyelmesen olvassuk feljegyzseit, ezek a krdsek tbb fel sem merlhetnek bennnk. rst „lmodozsoknak” nevezi, mert nem clja az, hogy gondosan megszerkesztett esszkkel lssa el a nagykznsget. Magnak rta lmodozsait, ezrt nem is volt szempont, hogy valdi rendszerr rendezze els olvassra csapongnak tn gondolatait, hiszen mindegyik mondata alaposan megvizsglva s tltva az oda-visszautalsok rendszert, valjban koherens egszet alkotnak[iii].
Mve elejn a francia filozfus azt lltja, hogy a teljes magny nem vezethet el a valdi boldogsghoz, viszont azt nem teszi hozz, hogy meddig[iv]. Nyilvnval, hogy bizonyos lelki s szellemi folyamatokhoz elengedhetetlen az, hogy az ember trsaival egysgben ljen, hogy fellesszk benne a valdi boldogsgra val trekvs elrst. Az viszont mr sokkal kevsb nyilvnval, hogy ennek a folyamatnak meddig kell tartania, s hogy egyltaln fontos-e az, hogy egsz letnkben jelen legyen. Ugyanolyan ignyekkel brna sajt szellemnek kibontakoztatsban, megismersben s meglsben az regkori ember, mint a fiatalkori? Nem.
Rousseau paradox mdon pontosan sajt izolltsgban tall minden krlmnyt alkalmasnak arra, hogy megalkossa szellemnek legkiteljesedettebb szabadsgt; miutn harmadik stjt kveten megllapodik nmagval abban, hogy rgebbi, szellemileg mg frissebb s emiatt minden bizonnyal kompetensebb njnek dntseit, mind lete, mind pedig elvrendszere, letfilozfija kapcsn nem vonja tbb ktsgbe, sikerl magval sszhangba kerlnie s a trsadalomra alkalmazni kvnt szabadsg-fogalma[v] segtsgvel megkezdi letnek utols stit a kvnt teljessg fel. Sti sorn egyre szlesebb kpet kaphatunk Rousseau bels vilgrl, kezdve botanikus-hobbijtl az t bnt legaprbb esemnyekig. Egy olyan reg blcselt lthatunk magunk eltt, aki mg mindig friss s nem fl szembeslni azzal, hogy az id mr eljrt felette; tudja, hogy a mindennapi let csillog dszletei, vagy a sokszor oly kifizetd elvtelensg nem olyan dolog, amibl a hall kszbn tpllkozni lehetne. s Rousseau, brmennyire is utalva Szolnra[vi]letesz arrl, hogy folytassa ismeretei gyaraptst s gondolatai elmlkedssel val szaportst, mgis ellenllhatatlan vgyat rez arra, hogy utols napjaiban, a tudott vg eltt htradlhessen foteljben, vagy egy stja kzben egy prizsi padon s azt mondhassa: boldog vagyok. Vlemnye szerint egy regnek „csak egyetlen feladata maradt: tanulja meg a hallt […]”[vii]; ezt nmagnak ugyan elismeri feladatknt, de mgsem erre kszl; szmot vet, de tbbre vgyik: a boldogsgra.
Azt mondja, regkori magnyban, vagy a herbriuma rendezgetsvel boldog tudott lenni; mgis, amikor ksbb a boldogsg meghatrozsra kerl sor, elgg vilgosan lerja, mit rt e fogalom alatt s –valljuk be- annak semmi kze sincsen a botanizlshoz. Itt ismt arra van szksgnk, hogy tlssuk Rousseau csapongst s emiatt sokszor a sorok kztt megbv rejtett, m mgis ltez kijelentseit. Mi Rousseau szerint a boldogsg[viii]? Rendkvli vlaszt ad erre a megvlaszolhatatlannak tn krdsre; sokkal inkbb klti vlaszt, mint filozfiait (ez persze egyltaln nem csorbt a vlasz rtkn; st, sokszor, amikor a filozfia csdt mond, csak a kltszet s a fantzia marad, semmi ms, ami logikai rvekkel altmaszthat lenne) S mi rmmel erre a meghatrozsra?
Rousseau msodik stja sorn ler egy meglehetsen kellemetlen esetet, ami vele trtnt korbban; egyik stja kzben egy hatalmas mret dn kutya fellkte egy meredek lejtn, ami miatt akkort esett, hogy eszmlett vesztette. Mikzben maghoz trt, szinte nem rzett semmit, sajt elmondsa szerint lebegett; fogalma sem volt arrl, hogy tulajdonkppen ki s hogy mgis hol van, de nem is foglalkoztattk igazn ezek a krdsek[ix]. Ha egybevetjk azt, amit errl az rzsrl rt s azt, amit ksbb a boldogsgrl, klns egyezst lthatunk. tlte a boldogsgot, mgsem merte bevallani mg magnak sem, taln azrt, mert gy megszntette volna tovbbi ltezsnek jogosultsgt. s hol tallt r minderre, hol ismerte fl a boldogsg rzsnek majdhogynem vallsos rzst? A magnyban.
Utols heteiben Rousseau gy rezhette, miutn szavakba nttte a boldogsg fogalmt, hogy ezzel elrte cljt, mert egyrszt meglte sajt boldogsgt, msrszt tudta, hogy ez a boldogsg. „Szmomra minden vget rt a fldn. Se jt, se rosszat nem tehetnek mr velem”[x]- lltotta els stja sorn. Mi ez, ha nem a termszet s a vilg fl val emelkeds? Mondhatnnk kznynek, a vilgtl val undorods s elidegeneds egyik legszlssgesebb llapotnak is, amint arra nyomokban van is plda a gondolkodnl[xi]-[xii] de mgis, a feljegyzsek sszkpt tekintve arra jutunk, hogy a szerz szksgszer kesersge az emberisg s a vilg kapcsn olyan tnyez, amely br idrl-idre feltnik gondolataiban, de mgis, a teljessgre s a magny magasabb metafizikai szintre val emelsre trekv szelleme mindig gyzedelmeskedik fltte. gy ezek a rgebbi benyomsok nem msok, mint a korabeli trsadalom kritiki, s gy nem brnak Rousseau rendszert tekintve valdi funkcival.
Nmi „szrszlhasogat metafizikai szofizmkkal[xiii]” lve, persze azzal is rvelhetnnk Rousseau termszetellenes, nem pedig termszetfeletti magnya mellett, hogy az az llapot, melyben megtallta boldogsgt, nem ms, mint befel fordulsnak s egyedlltnek eredmnye; hogy reg napjaira olyan llapotba kerlt, amikor tbb nem lnyegesek a klvilg rvei, s gy lete lezrt lt, nem pedig olyan termszetfeletti, amely az idelis, s ami eggy vlik a sokasggal. Persze, mindenki szmra az a boldogsg, amit annak tekint, vagyis relatv fogalommal llunk szemben. Ha elri a sajt maga szmra kitztt clt, vajon boldog lesz-e? Nem, az ember soha meg nem elgedik. De ha kitztt clja majdhogynem szakrlis jelleg, kpes-e arra, hogy ennl tbbre htozzon, egyltaln alkalmas-e arra az elmje, hogy ennl magasabb clokat tzzn ki maga el? Nem hinnm.
Jean-Jacques Rousseau magnya ily mdon olyan termszetfeletti magny, amely br lehet, hogy egyfle befel fordultsggal br[xiv](de ez a befel fordultsg nmaga boldogsgnak elrse rdekben egyben felttel is kell, hogy legyen), de kiteljesedse csakis a vilggal val eggy vlssal valsulhatott meg. Mindezt figyelembe vve azt mondhatjuk, hogy A magnyos stl lmodozsai olyan nanalizl vllalkozs, amely annak ellenre, hogy torzban maradt rja hirtelen halla miatt, mgis, eredmnyt tekintve sikeres volt. Az lmodozsrl szlt egy mestersgesen ltrehozott magnyban; lmaink s boldogsgunk ismerethez szksgnk van nmagunk megismersre[xv], s br gy tnhet, hogy pontosan a magny vethet vget az ember boldogsgnak, ha nmagunk legteljesebb megismershez s boldogsgunk elrshez csakis a magny segtsgvel juthatunk el, akkor ez a magny nem is termszetellenes. A maga mdjn a legtermszetesebb.
[i] "A teljes magny szomor s termszetellenes llapot: a szeret rzelmek tplljk a lelket, az eszmk trsalgsa lnkti a szellemet. Ltezsnk viszonylagos s kollektv, s igazi nnk nem egszen bennnk van. Mert az ember gy van megalkotva ebben az letben, hogy sosem lvezheti nmagt msok segtsge nlkl." Jean-Jacques Rousseau: A magnyos stl lmodozsai, Bp. Helikon, ford.: Rz dm, 1964,
[ii] „[…] vgl reszmlve arra, hogy hibaval minden erfesztsem s hasztalanul gytrdm, rszntam magam az egyetlen lehetsges tra: alvetem magam a sorsnak s nem kaplzom tbb a szksgszersg ellen. Ez a beletrds krptol minden bajomrt…” Uo., 9.
[iii] Igaz, akadnak az rs egszt tekintve kivtelek s ellentmondsok is. Mikor Rousseau egyik stja alkalmval kifejti, hogy mit kell hazugsgknt kezelni, nemcsak a valdi hazugsgot, hanem az igazsg indokolatlan emlegetst is bnknt fogja fel; ekzben mindvgig knytelen bizonygatni sajt ernyessgt nmaga eltt, hogy ennek segtsgvel rmutasson arra, hogy rgi prtfogi s bartai valdi indtkok nlkl rultk el s tmadtak r. Nem tudom, hogy Rousseau milyen ember volt; ernyes, avagy ernytelen, de ha kvetkezetes akart volna lenni, vlt ernyessgt nem vette volna hiba tollra.
[iv] Lsd az 1. jegyzetet.
[v] „Sohasem hittem, hogy az ember akkor szabad, ha azt teheti, amit akar: inkbb akkor, ha sohasem kell megtennie, amit nem akar.” Uo. 138.
[vi] „Brha regszem, mg egyre tanulgatok n…”
[viii] „De ha van olyan llapot, melyben a llek elgg biztos nyugvhelyet tallhat, hogy teljesen megpihenjen s egsz valjt sszefogja, mert nem kell felidznie a mltat, sem belegzolnia a jvbe; melyben az id nem ltezik a szmra, s a jelen rkk tart, br tartama nem szlelhet s nincs benne semmi szakaszossg, sem pedig hinyrzet vagy rm, lvezet vagy fjdalom, vgy vagy flelem, csak a puszta rzete, s ez teljesen be tudja tlteni; amg tart ez az llapot, a rszese elmondhatja magrl, hogy boldog, s boldogsga nem tkletlen, szegnyes s viszonylagos, mint az, aki a vilgi rmket lvezi, hanem hinytalan, tkletes s teljes, gyhogy semmilyen betltend rt nem hagy a llekben.” Uo. 112-113.
[ix]„Az eszmlkeds els pillanata nagy gynyrsget szerzett. Mg nem reztem egyebet. j letre szlettem abban a pillanatban, s gy rmlett, knny ltemmel betltk minden trgyat, amely a szemem el kerl. Csak a jelen pillanatban ltem, nem emlkeztem semmire; egyni ltemrl nem is volt vilgos fogalmam s nem is sejtettem mi trtnt velem; nem tudtam, ki vagyok, hol vagyok: nem reztem se fjdalmat, se flelmet, se nyugtalansgot.[…] Olyan elragad bkt reztem egsz valmban, hogy valahnyszor felidzem, sszes tlt gynyreim kztt sem tallok hozz hasonlt” Uo. 29-30.
[xi] „Olyan megvetst oltottak belm, hogy unalmas, st terhes lenne rintkeznem velk (mrmint embertrsaival – Zs.Gy), s magnyomban szzszor boldogabb vagyok, mintha kzttk lnk.” Uo. 12.
[xii] „[…] szegny, szerencstlen haland vagyok, de rzketlen, mint maga az Isten.” Uo. 14.
[xiii] Gyakori szfordulat Rousseau-nl, utalva a korabeli filozfusok s gondolkodk cl nlkli, gyakran rtkrombol fecsegsre.
[xiv] „Minthogy egyedl maradtam htralv letemre s csak magamban tallok vigaszt, remnyt s bkt, nem tudok s nem is akarok mssal foglalkozni nmagamon kvl.” Uo. 15.
[xv] „[…] az igazi boldogsg forrsa nmagunkban rejlik, […] az emberek nem tehetik igazn boldogtalann azt, aki boldog akar lenni.”
|